Strategi er et abstrakt konsept som folk ofte forstĂ„r forskjellig. đ€
Gapet i strategisk forstĂ„else kan skape friksjon đĄ, frustasjon đ« og forvirring đ€Ż, eller fĂ„ folk til Ă„ fĂžle seg dumme đł nĂ„r de skal snakke med andre om strategi.
Ved Ä etablere et felles vokabular blir det enklere for ledere og strateger og tenke pÄ og samarbeide om strategi.
Denne presentasjonen definerer noen begreper som til sammen utgjĂžr et strategivokabular.
Noen av begrepene er etablerte fagbegreper innen strategi og ledelse. Noen er skapt for Ă„ gi et mer holistisk, nyansert og konkret bilde av strategi.
ForsÞk Ä holde fokus pÄ Ä forstÄ fremfor Ä huske begrepene. Presentasjonen ligger i wecomplish.no/library om du vil repetere den senere.
Er du klar? Da begynner vi. đ€
Strategi er vÄr forstÄelse av hvilket spill vi spiller, hva det ser ut som Ä lykkes og hva vi optimaliserer for i forsÞk pÄ Ä skape progresjon og suksess.
Taktikk er metodene og handlingene vi bruker for Ă„ skape progresjon mot strategiens suksessdefinisjon.
Det vi har bestemt oss for Ä unngÄ, navigere utenom eller ikke gjÞre kan vi kalle anti-strategi og anti-taktikk.
Ting vi trenger Ä tenke pÄ, navigere i, mene noe om eller ta stilling til som en del av en strategi kan vi kalle et strategisk hensyn.
En gruppe av strategiske hensyn som henger naturlig sammen kan vi kalle et strategisk domene.
Landskapet vi navigerer i som pÄvirker hvilke strategiske domener vi trenger klarhet i kan vi kalle det strategiske landskapet.
Det strategiske landskapet henger sammen med hva man forsÞker Ä fÄ til. Landskapet for f.eks. en startup, en bistandsorganisasjon, en familie og en person er ulikt.
Landskapet for en startup innebÊrer bl.a. Ä fÄ klarhet i verdiskapning, produkt og hvordan gÄ til markedet.
En bistandsorganisasjon trenger bl.a. klarhet i organisasjonsarkitektur, regionsutvelgelse og myndighetssamarbeid.
En familie trenger bl.a. klarhet i kommunikasjon, oppdragelse og Ăžkonomi.
En person trenger bl.a. klarhet relasjoner, bidragsintensjon og bidragsegnethet.
En samling av de strategiske hensynene vi Þnsker Ä ta stilling til og spÞrsmÄlene vi Þnsker Ä besvare innen et domene kan vi kalle en strategianatomi.
Metodene, prosessene, kunnskapsressursene og verktÞyene vi bruker til Ä forstÄ, skape og evaluere strategi utgjÞr vÄrt strategiske rammeverk.
Strategisk modellering beskriver prosessen med Ä skape et gradvis klarere og mer samsnakket bilde av strategiens spÞrsmÄl, svar og anti-svar.
I hvilken grad enkeltpersoner forstÄr motivasjonen bak, emosjonelt resonnerer med og handler i trÄd med strategien kan vi kalle strategieierskap.
Operasjonalisering er Ä flette strategi og taktikk inn i mÄten beslutninger tas, instrukser gis og ting blir gjort.
Strategievaluering er metodene og prosessene vi bruker for Ă„ evaluere og justere strategien.
Strategisk progresjon er mÄlestokken pÄ hvor klart og samsnakket bilde vi har av strategisk rammeverk og innhold.
That's it! NĂ„ har du et vokabular du kan bruke til Ă„ forstĂ„, tenke pĂ„ og samsnakke deg med andre om strategi. đȘ