Strategivokabular

Strategi er et abstrakt konsept som folk ofte forstår forskjellig. 🤔

Gapet i strategisk forståelse kan skape friksjon 😡, frustasjon 😫 og forvirring 🤯, eller få folk til å føle seg dumme 😳 når de skal snakke med andre om strategi.

Ved å etablere et felles vokabular blir det enklere for ledere og strateger og tenke på og samarbeide om strategi.

Denne presentasjonen definerer noen begreper som til sammen utgjør et strategivokabular.

Noen av begrepene er etablerte fagbegreper innen strategi og ledelse. Noen er skapt for å gi et mer holistisknyansert og konkret bilde av strategi.

Forsøk å holde fokus på å forstå fremfor å huske begrepene. Presentasjonen ligger i wecomplish.no/library om du vil repetere den senere.

Er du klar? Da begynner vi. 🤗

Strategi er vår forståelse av hvilket spill vi spiller, hva det ser ut som å lykkes og hva vi optimaliserer for i forsøk på å skape progresjon og suksess.

Taktikk er metodene og handlingene vi bruker for å skape progresjon mot strategiens suksessdefinisjon.

Det vi har bestemt oss for å unngå, navigere utenom eller ikke gjøre kan vi kalle anti-strategi og anti-taktikk.

Ting vi trenger å tenke på, navigere i, mene noe om eller ta stilling til som en del av en strategi kan vi kalle et strategisk hensyn.

En gruppe av strategiske hensyn som henger naturlig sammen kan vi kalle et strategisk domene.

Landskapet vi navigerer i som påvirker hvilke strategiske domener vi trenger klarhet i kan vi kalle det strategiske landskapet.

Det strategiske landskapet henger sammen med hva man forsøker å få til. Landskapet for en startup, en bistandsorganisasjon og en familie er ulikt.

Landskapet for en startup innebærer bl.a. å få klarhet i verdiskapning, produkt og hvordan gå til markedet.

En bistandsorganisasjon trenger bl.a. klarhet i organisasjonsarkitektur, regionsutvelgelse og myndighetssamarbeid.

En familie trenger bl.a. klarhet i kommunikasjon, oppdragelse og økonomi.

En samling av de strategiske hensynene vi ønsker å ta stilling til og spørsmålene vi ønsker å besvare innen et domene kan vi kalle en strategianatomi.

Metodene, prosessene, kunnskapsressursene og verktøyene vi bruker til å forstå, skape og evaluere strategi utgjør vårt strategiske rammeverk.

Strategisk modellering beskriver prosessen med å skape et gradvis klarere og mer samsnakket bilde av strategiens spørsmål, svar og anti-svar.

I hvilken grad enkeltpersoner forstår motivasjonen bak, emosjonelt resonnerer med og handler i tråd med strategien kan vi kalle strategieierskap.

Operasjonalisering er å flette strategi og taktikk inn i måten beslutninger tas, instrukser gis og ting blir gjort.

Strategievaluering er metodene og prosessene vi bruker for å evaluere og justere strategien.

Strategisk progresjon er målestokken på hvor klart og samsnakket bilde vi har av strategisk rammeverk og innhold.

That's it! Nå har du et vokabular du kan bruke til å forstå, tenke på og samsnakke deg med andre om strategi. 💪