Å lykkes i næringslivet over tid, enten som ansatt eller entreprenør, er en krevende oppgave.
Ikke bare skal vi finne noe markedet er villige til å betale oss for, vi skal helst også finne noe som vi opplever viktig og meningsfullt å bidra til.
Mange smarte mennesker har skrevet mye om hva suksess i næringslivet ser ut som, og hvordan tenke på det å tilnærme seg den.
Fra startup-verden er nok Product-Market Fit mest kjent.
Product-Market Fit (PMF) beskriver når et produkt har funnet sitt marked, og kundene både ønsker og er villige til å betale for det.
Vi kan tenke på PMF som å få segment, problem og produkt til å passe sammen:
Du velger et segment, identifiserer et problem de bryr seg om og lager et produkt som løser dette problemet.
PMF er fokusert på å se på din verdiskapning gjennom markedets briller, og stiller spørsmålet "Hva får markedet ut av det?"
Å se vårt bidrag fra markedets perspektiv er viktig. Men det kan også føre til at vi glemmer vårt eget perspektiv og behov.
Hvorfor vil vi i det hele tatt være en del av markedet? Hva lar oss opprettholde opplevelsen av motivasjon, drivkraft og mening når ting blir tøft?
Jeg synes det er nyttig å ha en supplerende måte å tenke på det å gå til markedet.
En måte som supplerer markedets briller med våre egne briller, og stiller spørsmålet "Hva får jeg ut av det?"
Jeg kaller det Intention-Contribution Fit.
Intention-Contribution Fit (ICF) er når vi vet hva vil bidra til og har funnet et sted hvor vi kan bidra slik vi ønsker.
Vi kan tenke på ICF som å få bidragsintensjon, økosystem og bidragsegnethet til å passe sammen:
Du avdekker hva du vil bidra til, finner et økosystem som bryr seg om det samme og identifiserer hvordan du best kan bidra der.
PMF og ICF er ikke gjensidig utelukkende. Det er to komplementære perspektiv på det å matche vårt bidrag til markedet.
Uten bevissthet om ICF-siden risikerer du å bli spist opp av hva markedet opplever det beleilig å bruke deg til og betale deg for.
I lengden kan dette resultere i en opplevelse av manglende motivasjon, meningsløshet, depresjon og eksistensiell krise.