Skape klarhet i et sosialt konsept og dets formål. Gi arrangører og deltakere klare forventninger og suksessindikatorer. Resonnere med folk som bryr seg og er villige til å akseptere premisset, og unngå å tiltrekke folk som ikke gjør det og ikke er villige til å bidra.
Hvorfor trenger denne sosiale arenaen å eksistere? Hvorfor kan vi ikke bare delta på noe som allerede eksisterer?
Hvilke grunnleggende psykologiske behov eller savn er denne arenaen ment å adressere?
Hvem eller hva står i fokus og er nordstjernen for denne arenaen? Eksempelvis et tema, et utbytte, en rolle, en situasjon, en utfordring, etc.
Hvorfor skal folk gidde å bruke sin begrensede tid og energi på å delta på dette? Hva kan de håpe å oppnå?
Hva slags arena er dette? F.eks. nettverksarrangement, samtaleserie, praksisfellesskap, interessefellesskap, etc.
Hva er denne arenaen optimalisert for? F.eks. koble mennesker sammen, ha meningsfulle samtaler, utforske emner, lære nye ting, utveksle ideer, sparre, holde hverandre ansvarlige, etc.
I hvilke kanaler samles, treffes og kommuniserer man? Eksempelvis fysisk, video-møter, webinar, online møteplattformer, gruppechat, etc.