Kart

🌱 Støttefellesskap for selvstendige menneskeutviklere

🤗 Sosialt konsept

Skape klarhet i et sosialt konsept og dets formål. Gi arrangører og deltakere klare forventninger og suksessindikatorer. Resonnere med folk som bryr seg og er villige til å akseptere premisset, og unngå å tiltrekke folk som ikke gjør det og ikke er villige til å bidra.

🤔 Formål 1 1

Hvorfor trenger denne sosiale arenaen å eksistere? Hvorfor kan vi ikke bare delta på noe som allerede eksisterer?

Stadig flere personer som bidrar til menneskelig vekst og progresjon velger å drive egen virksomhet pga friheten og fleksibiliteten det gir til å styre egen hverdag og bidrag.

Men med tiden kan en selvstendig virksomhet bli ensom, og vi kan savne fagfeller som vi kan stole på, sparre med og  kalibrere oss oppimot.

Hva om vi etablerte et støttefellesskap av "trusted advisors" som kan spille på hverandres styrker og henvende seg til hverandre når vi trenger å få løst et problem, komme oss videre eller kvalitetssikre tenkningen vår?

🥸 Målgruppe 1 1

Hvem er denne arenaen for? Hva kjennetegner disse menneskene og deres situasjon?

Dette innebærer at du jobber med mennesker 1-til-1 eller i grupper som coach, mentor, sparringspartner, terapeut, veileder, fasilitator eller fagformidler.

🥹 Savn 1 1

Hvilke grunnleggende psykologiske behov eller savn er denne arenaen ment å adressere?

🌟 Nordstjerne 2 1

Hvem eller hva står i fokus og er nordstjernen for denne arenaen? Eksempelvis et tema, et utbytte, en rolle, en situasjon, en utfordring, etc.

🏟️ Type arena 2 1

Hva slags arena er dette? F.eks. nettverksarrangement, samtaleserie, praksisfellesskap, interessefellesskap, etc.

En gruppe med mennesker som kommer sammen for å støtte og hjelpe hverandre skape progresjon med sine respektive ambisjoner og utfordringer.

En kjøkkenbordsklubb refererer til en uformell sammenkomst i en avslappet, hjemlig atmosfære der alle deltakerne føler seg komfortable og frie til å uttrykke sine meninger og følelser. Det handler om å skape et trygt og støttende miljø der folk føler det trygt å dele tanker og ideer åpent.

👏🏻 Optimalisering 3 1

Hva er denne arenaen optimalisert for? F.eks. koble mennesker sammen, ha meningsfulle samtaler, utforske emner, lære nye ting, utveksle ideer, sparre, holde hverandre ansvarlige, etc.

Unngå å tappe hverandre for energi gjennom masse ustrukturert prat og sensorisk input.

📚 Emner 5 1

Hva slags emner ønsker vi å utforske?

  • Identifisere hvem man bør hjelpe med hva og hvordan man kommer i posisjon for å hjelpe de.
  • Utveksle innsikt og refleksjoner rundt markedsdynamikker, bransjedynamikker, bestillerkompetanse, makroøkonomiske forhold og psykologiske barrierer som gjør det mer utfordrende å gå til markedet.
  • Tenke høyt sammen om hvordan slå hull på næringslivsbyllen knyttet til å formidling og innsalg av de "mykere" fagene

Identifisere produkter, tjenester og leveranseformer som harmonerer best med mine styrker, energitype og opplevelse av mening.

Organisering av deg selv og eget arbeid.

Tanker og følelser som hindrer eller distraherer en fra å gjøre det man vil gjøre og få til det man vil få til.

📢 Arrangør 1 1

Hvem er ansvarlig for å organisere og promotere arrangementer?

📍 Kanaler 2 1

I hvilke kanaler samles, treffes og kommuniserer man? Eksempelvis fysisk, video-møter, webinar, online møteplattformer, gruppechat, etc.

Mengden fysisk vs digitalt vil avhenge av deltagernes motivasjon for, utbytte av og anledning til å treffes fysisk.

Fordelt på forskjellige temaer hvor forskjellige deltagere kan velge hvilke temaer de vil følge med på og delta i.

Kan organiseres i Slack, Messenger eller lignende.

🗓️ Frekvens 1 1

Hvor ofte skjer disse arrangementene?

Avhenger av gruppedeltagernes motivasjon, tilgjengelighet, og hvordan gruppa utvikler seg.

📋 Format 1 1

Hvordan gjennomføres enkeltarrangementer?

En form som setter fokus på individet og deres problemstillinger. 

Eksempel på spilleregler for Drivhus:

  • En person er i fokus av gangen
  • Personen til høyre for fokus passer på tiden
  • Fokus bruker 2‐5 min på å legge frem problemstillingen
  • Alle får 1‐2 min til å reflektere/notere
  • Vi går runden og hver person får 2 min til å gi tilbakemelding – egne erfaringer, råd, tips etc.
  • Tidsstyrer skal også gi tilbakemelding
  • Når vi er tilbake hos Fokus skal hen oppsummere og reflektere over hva hen tar med seg videre og skal forsøke til neste gang – 5 min.
  • Hele seansen skal ta ca 30 min. Tidsstyrer må passe på!
🫡 Deltagelsespremiss 7 2

Hva må være sant om deltagerne for at dette skal funke?

Vilje og evne til å dele åpent om utfordringene og problemstillingene man står ovenfor.

Du bør ikke være en person som snakker om deg selv og alt du har i hodet på inn-og-utpust.

Mottagelig og åpen for konstruktive innspill til egen holdning, mestring, adferd og prioriteringer.

Du har enten prøvd noen år og fått det til å gå rundt, eller har en sammenhengende forretningsmodell som resten av gruppa opplever som liv laga.

Folk som deltar i gruppa skal ikke være (eller oppleve at de er) i direkte konkurranse med andre i gruppa, pga de uheldige markedsmessige og psykologiske dynamikkene dette kan skape.

Det vil være opp til eksisterende medlemmer å vurdere om et nytt medlem anses for å konkurrere med noen i gruppa. Hvert enkelt medlem har veto-rett når det gjelder å ikke ta inn et medlem.

🙋‍♀️ Påmelding 1 1

Hvordan kan folk melde seg på eller vise sin interesse for å delta?

Nye medlemmer blir spillt inn og invitert av eksisterende medlemmer.