Map

🤔 Perspektivklubben

🤗 Sosialt konsept

Skape klarhet i et sosialt konsept og dets formål. Gi arrangører og deltakere klare forventninger og suksessindikatorer. Resonnere med folk som bryr seg og er villige til å akseptere premisset, og unngå å tiltrekke folk som ikke gjør det og ikke er villige til å bidra.

🤔 Formål 1 1

Hvorfor trenger denne sosiale arenaen å eksistere? Hvorfor kan vi ikke bare delta på noe som allerede eksisterer?

Forfatter, jurist og professor Jon Bing holdt åpent hus for intellektuelle samtaler på fredager. Disse møtene, ofte referert til som "Bing-kvelder" eller "Bing's fredager," var en slags uformell salong hvor intellektuelle, kunstnere, forfattere og andre interesserte kunne møtes for å diskutere en rekke temaer, inkludert litteratur, jus, teknologi og samfunnsspørsmål.

I dag finnes det få arenaer hvor mennesker med brede interesser kan få dyrke sitt engasjement og praktisere åpen intellektuell utveksling.

Perspektivklubben er ment å være en en stimulerende og inspirerende arena hvor likesinnede kan samles for å bidra til et kreativt og tankevekkende miljø.

🥹 Savn 1 1

Hvilke grunnleggende psykologiske behov eller savn er denne arenaen ment å adressere?

🏟️ Type arena 1 1

Hva slags arena er dette? F.eks. nettverksarrangement, samtaleserie, praksisfellesskap, interessefellesskap, etc.

👏🏻 Optimalisering 1 1

Hva er denne arenaen optimalisert for? F.eks. koble mennesker sammen, ha meningsfulle samtaler, utforske emner, lære nye ting, utveksle ideer, sparre, holde hverandre ansvarlige, etc.

Nysgjerrige mennesker hater å kjede seg. Vi vil optimalisere for at man unngår å kjede seg ved at:

  • Man kan stemme frem hvilke temaer man ønsker å diskutere
  • Man kan velge hvilke tema-møter man vil delta på (hvis temaet ikke er interessant så står du over)
  • Vi er varsomme med hvem vi inviterer inn i gruppa, og unngår selvsentrerte mennesker som bruker kunnskap og intellekt som en måte å fremme eget ego, posisjon eller status
📍 Kanaler 2 1

I hvilke kanaler samles, treffes og kommuniserer man? Eksempelvis fysisk, video-møter, webinar, online møteplattformer, gruppechat, etc.

Fordelt på forskjellige temaer hvor forskjellige deltagere kan velge hvilke temaer de følger med på og deltar i.

Kan organiseres i Slack eller lignende.

🪑 Organisering 1 1

Hvor og hvordan arrangeres, organiseres og promoteres arrangementer?

Det er uklart hva som er best egnet møtested for en slik arena.

Jeg ønsker å unngå en kommersiell tilknytning/eierskap/sponsorat av arenaen, og vil derfor som et utgangspunkt unngå å bruke lokalene til en bedrift.

En kommersiellt nøktern, intellektuelt fremmende arena hadde vært å foretrekke. Det kan være snakk om lokalene til utdanningsinstitusjoner, Deichman, The Conduit, eller andre møteplasser som fasiliterer dialog uten å skulle eie eller kommersialisere dialoginnholdet.

📋 Format 2 2

Hvordan gjennomføres enkeltarrangementer?

Hvilket tema vi ønsker å snakke om i et treff avgjøres demokratisk av gruppa.

Dette kan f.eks. gjøres ved at man, på slutten av et treff, stemmer frem hvilket tema man ønsker å diskutere neste gang.

Dette lar folk

  • Ta stilling til hvorvidt de bryr seg nok om temaet til å dukke opp
  • Forbederede seg på temaet (tenke på/lese seg opp) i forkant i den grad de har behov for eller ønske om det

Vi kan vedlikeholde et kart over temaer som deltagerne har en interesse av/ønske om å diskutere.

Akkurat hvordan den tematiske samtalen skal foregå er uklart. 

  • Skal noen innlede?
  • Skal vi ha en konkret struktur/form på å "angripe" et tema?
🙋‍♀️ Påmelding 1 1

Hvordan kan folk melde seg på eller vise sin interesse for å delta?

Send en mail eller gi beskjed til Eirik Alfstad Johansen via Linkedin om at du er nysgjerrig på denne klubben så finner vi et tidspunkt for å ta en digital prat om den.