Anatomy

👋 Markedstilnérming

Etablere en strategi for hvordan vil tilnÊrmer oss og bygger en relasjon til markedet. Bli mer bevisst hva slags tilnÊrminger som egner seg best for oss basert pÄ vÄre produkter, mÄl, markedssituasjonen, bransjeforhold og konkurranselandskapet.

Copy to your organization

Components included in this anatomy:

Expand all

Verdifokus

Hvordan kommuniserer vi verdien vi kan skape i mĂžte med markedet? Eksempelvis:

  • Innsiden-ut (produkt fĂžrst): Fokus pĂ„ vĂ„r teknologi, funksjoner og kompetanse
  • Utsiden-inn (kunde fĂžrst): Fokus pĂ„ kundens situasjon, utfordringer og smerte
Verdiunikhet

Hvordan kommuniserer vi den unike verdien vi tilbyr kundene vÄre? Eksempelvis:

  • Kostnadsledelse (konkurranse fĂžrst og fremst pĂ„ pris)
  • Differensiering (unike funksjoner, fordeler eller opplevelser som konkurrentene ikke kan tilby)
  • Nisjespesialisering (fokus pĂ„ Ă„ serve en markedsnisje bedre enn noen andre)
Markedsinntreden

Hvordan gÄr vi inn i et nytt marked? Eksempelvis:

  • Pioner (vi er de fĂžrste til Ă„ entre et nytt marked)
  • Fast follower (vi entrer markedet i kjĂžlvannet av en pioner med forbedringer og ekstra verdi)
  • Nisje (vi fokuser pĂ„ et spesifikt segment av markedet med et skreddersydd tilbud)
Relasjonsutvikling

Hvordan kultiverer vi relasjoner til mennesker som vi potensielt kan selge til eller samarbeide med i fremtiden? Eksempelvis:

  • Bygge/delta i praksisfellesskap (community)
  • Kultivere partnerskap
  • Sponse konferanser og messer
  • Nettverking
Engasjement

Hvordan engasjerer vi potensielle og eksisterende kunder? Eksempelvis:

  • Outreach (kontakte kunder direkte for Ă„ pitche vĂ„re lĂžsninger)
  • BevisstgjĂžring (forbedre merkevarens synlighet gjennom annonsering, innholdsmarkedsfĂžring og PR)
  • Relasjonsutvikling (utvikle en langsiktig relasjon til kunder gjennom en personlig forbindelse, tillit og verdiskapning)
  • Product-led growth (bygge et produkt som er sĂ„ godt at iver og engasjement for produktet sprer seg pĂ„ egen hĂ„nd)
MarkedsfĂžring

Hvordan tilnĂŠrmer vi oss markedsfĂžring av bedriften og dens lĂžsninger? Eksempelvis:

  • InnholdsmarkedsfĂžring
  • Betalt annonsering
  • Account-based Marketing
Salg

Hvilke metodikker og salgsstiler nyttegjÞr vi for Ä selge vÄre lÞsninger? Eksempelvis:

  • Transactional sales
  • Consultative sales
  • Account-Based sales
  • Bottom-up (Product-Led Growth)
Digital tilstedevĂŠrelse

Hvordan skal vi engasjere og kommunisere med kunder digitalt? Eksempelvis:

  • E-handel (nettbasert salg direkte til kunden)
  • Innholdsproduksjon (utforme og distribuere innhold som oppleves relevant og verdifullt for mĂ„lgruppen)
  • Engasjement i sosiale medier (bruke sosiale plattformer til Ă„ knyttet kontakt med kunder og promotere produkter)
  • Nettsamfunn (etablere digitale mĂžteplasser hvor vĂ„re kunder kan treffes)
Distribusjon

Hvordan skal vi fÄ produktet vÄrt i hendene pÄ kundene vÄre? Eksempelvis:

  • Direkte salg (salg direkte til kunden, uten mellomledd)
  • Indirekte salg (salg gjennom tredjepartskanaler som f.eks. forhandlere, distributĂžrer og agenter)
Produkt

Hvordan utvikler og forvalter vi produktportefĂžljen? Eksempelvis:

  • Innovasjonsledelse (kontinuerlig pushe innovasjonsgrenser for Ă„ ligge i forkant av markedet)
  • Diversifisering (tilby et bredt spekter av produkter som kan ivareta forskjellige segmenter og behov)
  • Kjerneproduktfokus (fokus pĂ„ et begrenset sett med produkter for Ă„ oppnĂ„ best mulig kvalitet) 
Prising

Hvordan skal vi prissette vÄre produkter og tjenester? Eksempelvis:

  • Penetrasjonsprising (sette en lav pris for Ă„ tiltrekke kunder og stjele markedsandeler tidlig)
  • Premium prising (ta en hĂžy pris for Ă„ reflektere produktets hĂžye kvalitet og eksklusivitet)
  • Kostbasert prising (sette en pris basert pĂ„ hva det koster Ă„ produsere og levere produktet)
  • Konkurranseprising (sette en pris basert pĂ„ hva det koster Ă„ kjĂžpe sammenlignbare produkter)
  • Verdibasert prising (sette en pris basert pĂ„ kundens verdiopplevelse)
Kundeopplevelse

Hvordan former og implementerer vi den overordnede opplevelsen for kundene? Eksempelvis:

  • SkreddersĂžm (tilpasning av produkter, tjenester og interaksjoner til kundens unike preferanser)
  • Omnikanal (tilby en sĂžmlĂžs opplevelse pĂ„ tvers av forskjellige bĂ„de digitale og analoge kanaler)
  • Utmerket kundeservice (tilby en uovertruffen service) 
Tillit

Hvordan skal vi kultivere og kapitalisere pÄ tillit i markedet? Eksempelvis:

  • Demonstrere vĂ„r kompetanse og kapabilitet
  • Demonstrere vĂ„r empati og situasjonsforstĂ„else
  • Demonstrere vĂ„r leveringsevne og suksesshistorier
Risiko mitigering

Hvordan skal vi bidra til Ă„ minimere risikoen knyttet til Ă„ velge og forplikte seg til oss? Eksempelvis:

  • Tilby Ă„ teste ut produktet
  • Tilby pengene tilbake
  • Tilby kvalitetsgaranti
Skalering

Hva skal danne grunnlaget for at vi kan vokse og skalere virksomheten?  Eksempelvis:

  • Kundesuksess (fokus pĂ„ Ă„ forsikre at kundene fĂ„r Ăžnsket effekt ut av produktet)
  • Fellesskap (fokus pĂ„ Ă„ forvalte et fellesskap rundt produktet og merkevaren)
  • Innholdsproduksjon (fokus pĂ„ Ă„ skape relevant og verdifullt innhold for Ă„ tiltrekke mĂ„lgruppen)
  • Product-led growth (fokus pĂ„ Ă„ skape et produkt hvis adopsjon og bruk forplanter seg pĂ„ egen hĂ„nd)
  • Økosystem (fokus pĂ„ Ă„ skape et Ăžkosystem av komplementĂŠre produkter, tjenester og partnerskap for Ă„ skape Ăžkt "stickiness")