Anatomi

🤲 Delegeringsbevissthet

Skape klarhet i hvordan en leder forstår, tenker på og praktiserer delegering. Bedre forstå hva en leder er motivert til å delegere og hva som står i veien for å lykkes med delegeringen.

Kopier til din organisasjon

🤔 Holdning 3

Hvordan jeg tenker på og forholder meg til delegering.

Hva mener jeg delegering er? Eksempelvis

  • En avtale om hvem som skal ta seg av noe
  • Et ferdighetsett som gjør en i stand til å fordele arbeid
  • En prosess for å sikre god ivaretagelse av noe
  • Et ansvar for å forsikre at hensyn er fordelt og ivaretatt
  • Et system som fordeler og holder oversikt over delegeringer, etc.

Hva slags mindset har jeg når jeg delegerer? Eksempelvis:

  • Oppdragsorientert: "Hva slags oppdrag kan jeg sette de ansatte til?" Fokus på jobben som skal gjøres, og hvorvidt en person vil være i stand til å løse et oppdrag raskt nok og med høy nok kvalitet til å være lønnsom.
  • Enablementorientert: "Hva trenger de ansatte å forstå, være komfortable med og mestre for å kunne gjøre en god jobb?" Fokus på personen som skal løse oppdraget og hvordan man kan gjøre det enkelt og friksjonsfritt for dem å gjøre jobben riktig.

Hvem mener jeg har ansvar for å sørge for at det er enkelt å gjøre det som delegeres på riktig måte? Eksempelvis

  • Den som delegerer
  • Den det blir delegert til
  • Fageksperter på det som delegeres
  • Egne tilrettelegger-roller, etc.
😅 Behov 2

Hvordan jeg opplever mitt behov for å delegere.

Hvilke typer ting har jeg et ønske om å kunne delegere?

🏃 Fremgangsmåte 5

Hvordan jeg går frem for å delegere.

Hva utløser min delegering? Eksempelvis:

  • Reaktiv: Jeg delegerer når noen er overbelastet eller har for lite å gjøre
  • Proaktiv: Jeg pleier en oversikt over alle ansvarsområdene i bedriften og jobber løpende med å skape en balande i fordelingen av disse

Hvordan går jeg frem når jeg skal delegere? Hvordan ser delegeringsprosessen min ut?

Hva er viktig for meg å forsikre når jeg jeg delegerer? Eks

  • Eierskap: Den som har fått ansvar for noe føler eierskap til det de har blitt delegert
  • Ansvarsfølelse: Den som har fått ansvar føler en forpliktelse til å ivareta ansvaret på en god måte
  • Forventningsklarhet: Den som har fått ansvaret har tydelig for seg hva ansvaret innebærer
  • Forventningskomfort: Den som har fått ansvaret knytter komfort og mestring til det å skulle praktisere ansvaret
  • Sporbarhet: Det er tydelig og dokumentert hvem som har fått ansvar for hva
  • Tilrettelegging: Det er enkelt å utøve ansvaret riktig
  • Operasjonalisering: Praktisering av ansvaret er flettet inn i eksisterende systemer, prosesser og arbeidsflyter

Hva gjør jeg for å gjøre det enklere å ivareta ansvaret på rett måte i henhold til forventning? Eksempelvis:

  • Dokumenterer hva ansvaret innebærer 
  • Beskriver hva det ser ut som å gjøre arbeidet godt (hva kvalitet ser ut som)
  • Beskriver risikoene forbundet med manglende ivaretagelse
  • Beskriver forventninger til kunnskap og mestring for å kunne praktisere ansvaret godt
  • Etablerer sjekklister eller prosessbeskrivelser for å ivareta ansvaret
  • Etablerer systemer for å praktisere og holde oversikt over ansvaret

Hvor opprettholder jeg oversikt over delegeringsstatus, dvs

  • Hva som er delegert til hvem
  • Den enkeltes forståelse og komfort med det som har blitt delegert
  • Hvordan det som har blitt delegert ivaretas, etc
💪 Mestring 2

Hvilke aspekter av delegering lykkes jeg bedre eller dårligere med?

Hvor oppstår det friksjon i delegering? Eksempelvis i

  • Enighet og tydelighet rundt hvem som har ansvaret
  • Motivasjon for å ta ansvaret
  • Forståelse for hvordan ansvaret bør praktiseres
  • Komfort med å praktisere ansvaret
  • Eierskap til å forsikre at ansvaret er ivaretatt
  • Internalisering/automatisering/operasjonalisering av å praktisere ansvaret, etc.