Få klarhet i hvor bedriften skal og hvordan vi skal komme oss dit. Unngå manglende operasjonalisering og evaluering av strategien.
Hva er motivasjonen for å etablere en strategi? Hvorfor trenger strategien å eksistere? Hva er den ment å brukes til?
Hvem har hvilke ansvar i forhold til strategien, herunder å bestille, utforme, samkjøre, formidle, tilrettelegge, utføre og evaluere den?
Hvem har en interesse i strategiens suksess?
Hva er nøkkelmulighetene som selskapet ser og ønsker å kapitalisere på?
Hva er hovedutfordringene selskapet støter på som strategien må hensynta og navigere i?
Hva er usikkerhetene og risikoene som gjør strategien til en "gamble"?
Hvilken innsikt, trender og markedsforståelse danner fundamentet for strategien?
Hvilke føringer eller forventninger eksisterer fra stakeholderne som legger grunnlaget for strategien?
Hva tror vi kommer til å skje som påvirker vårt syn på hva vi bør gjøre?
Hvorfor trenger selskapet å eksistere?
Hva gjør selskapet for hvem?
Hvordan ser vi for oss fremtiden?
Hvilke bunnlinjer blir vi målt på i styrerommet? F.eks. økonomiske, sosiale, miljømessige, etc.
Hva er de overordnede føringene som skal danne grunnlaget for beslutningstagning, rekruttering og de ansattes adferd?
Hva er vi samsnakket om at er unnvikelig i måten vi bedriver virksomhet på?
Hva mener vi er en smart (evt lite hensiktsmessig) måte å tilnærme seg oppdraget?
Hvilken posisjon ønsker vi å ha i markedet?
Hvordan trenger vi å posisjonere oss for å oppnå den posisjonen vi ønsker oss?
Hvilke overordnede mål ønsker vi å bevege oss mot og når vet vi at vi har nådd dem?
Hvilke overordnede indikatorer ønsker vi å måle oss på, og hva er et akseptabelt prestasjonsintervall?
Hva er vi opptatt av at skal flyte enkelt og smertefritt, og hva ser bra ut som innen disse perspektivene?
Hvilke ressurser vil vi trenge for å lykkes med strategien? Eksempelvis kapital, arbeidskraft, rolleinnehavere, kompetanse, prosesser, systemer, infrastruktur, etc.
Hvordan vil vi sørge for å flette strategien inn i selskapets eksisterende prosesser, systemer, struktur og arbeidsflyter?
Hvordan planlegger vi å forsikre at strategien blir forstått, fulgt og aktivt nyttegjort i det daglige arbeidet?
Hva ser strategisk suksess ut som?
Hvor ofte vil strategien evalueres, av hvem og hvordan?
Hva må skje for at vi skal vurdere å gjøre om på eller justere strategien?
Hvordan vi vi samle og organisere læring fra prosessen med med å designe, utføre og evaluere strategi slik at vi kan forbedre fremtidige strategiprosesser?