Kartlegge hvor god match en coach og en coachee er. Unngå å tre inn i en 1-til-1 coaching-relasjon hvor partene ikke har et tydelig begrep om hva suksess ser ut som, eller har lav forutsetning for å lykkes sammen.
Hva er motivasjonen for å bli coachet? Hva utløste tanken om at coaching kanskje kan være den rette løsningen?
Hva forventer coachee-en å få ut av coachingen? Eks. sparring, støtte og forståelse, tydeligere og tryggere retning, bedre rolleklarhet, bedre mestring, økt selvinnsikt og selvkunnskap, bedre relasjoner, større verktøykasse, forbedret effektivitet, mer progresjon, etc.
Hva tenker coachee-en vil være et vellykket utfall av coachingen? Når/hvordan kan man si at coachingen lykkes? Hva blir man i stand til/sitter igjen med? Når vil coachingen oppleves mislykket?
Hvilke andre ting har coachee-en prøvd eller vurdert i et forsøk på å skape lignende effekt og oppnå tilsvarende suksess?
Hvor drømmer coachee-en om å være i fremtiden og hvordan ser de for seg at coachingen kan hjelpe de dit?
Hvilke roller ønsker coachee-en å mestre bedre? Hvorfor er det viktig for dem?
Hva ønsker coachee-en å forstå bedre eller bli mer komfortabel med og øvet i? Hva mener de at denne mestringen vil gjøre de bedre i stand til?
Hvilke utfordringer ønsker coachee-en å løse bedre (herunder å bruke mindre tid, penger og energi på, eller løse med bedre effekt)?
Hva finnes av data på hvor villig, vant og øvet coachee-en er i å endre sin innstilling, meninger, synspunkter, perspektiver og holdninger til ting?
Hva finnes av data på coachee-ens bevisst på seg selv, sine styrker og svakheter og hvordan de påvirker andre?
Hvilke faktorer påvirker coachee-ens evne til å forplikte seg til prosessen og det mentale arbeidet som kreves i og utenfor sesjonene?
Hvilke faktorer påvirker opplevelsen av hvor godt coachens faglige kvalifikasjoner og erfaringer matcher det coachee-en ønsker og trenger støtte til?
Hvilke faktorer påvirker opplevelsen av kjemi eller personlig match mellom coachen og coachee-en?
Hvilke faktorer vil kunne hindre coachen i å formidle det de trenger å formidle eller komme igjennom til og resonnere hos coachee-en?