Skape klarhet i formål og form på et samarbeid. Sikre at partene er tydelige på og samsnakket om forventningene til hverandre.
Hva er den overordnede motivasjonen for å samarbeide?
Eksempelvis økt positiv påvirkning, skalering, økt konkurransekraft, ta markedsposisjon, ta markedsandeler, tilføre kompetanse, tilføre kapasitet, tilføre kapital, tilføre faglig pondus, etc.
Hva ønsker vi samarbeide om?
Eksempelvis markedsnavigasjon, profilering, konseptutvikling, produktutvikling, leveranser, kompetanseutvikling, etc.
Hva ser et vellykket samarbeid ut som? På hvilke kriterier vil vi evaluere suksess?
Eksempelvis posisjon, oppdragsmuligheter, inntekt, samarbeidsfriksjon, etc.
Hva ønsker vi å skape og/eller levere sammen?
Eksempelvis produkter, prosesser, tjenester, løsninger, etc.
Hvordan skal kommunikasjonen foregå?
I hvilke kanaler kommuniserer vi, hvor hyppig og om hva? Bør vi ha faste møter og rapporter, eller en mer uformell dialog?
Hvem skal ha ansvar for hvilke oppgaver eller roller i samarbeidet? Hva forventes av ansvarsivaretagelsen?
Hvordan skal konflikter håndteres dersom de oppstår?
Hvordan ser vi for oss å proflere og fronte samarbeidet?
Eksempelvis kanaler, kampanjer, etc.
Hvordan vil vi evaluere om samarbeidet er vellykket? Hva skal til for at vi vurderer å bryte samarbeidet?
Hva er de potensielle risikoene ved samarbeidet, og hvordan skal de håndteres eller minimeres?
Hvordan vil ressurser (tid, penger, personell) fordeles mellom partene, og hvilke investeringer forventes fra hver part?
Hvilke krav eller prosedyrer gjelder ved oppstart eller avslutning av samarbeidet? Definer klare kriterier for begge fasene.
Hvilke data, ideer eller teknologier skal være konfidensielle, og hvordan skal eierskap til felles utviklede produkter håndteres?