For å kunne gjøre en god jobb og fokusere på de rette tingene i en organisasjon trenger vi å forstå vår plass i organisasjonen og hva som forventes av oss. Forståelse for hvilke roller man forventes å praktisere og et tydelig bilde av rollens forventninger, rammebetingelser og mandat er essensielt for å kunne lage en plan for å lykkes, og være trygg på at man gjør de rette tingene.
Dessverre har alt for mange mange organisasjoner fortsatt en "Her er PC-en - du finner nok ut av det" mentalitet.
Denne tilnærmingen skaper uklarhet rundt hva som forventes av en, noe som kan ha vesentlig negative konsekvenser på både prestasjon og mental helse.
Symptoms
- Ingen formalisert onboarding.
- Få dokumenterte forventninger til organisasjon, team eller roller.
- En ledelse som mener at struktur og strategi ikke passer selskapets kultur, identitet, selskapsstadie eller tiden vi lever i.
Consequences
- Usikkerhet og forvirring på grunn av at man vet hva som forventes av en, hvor eget ansvar begynner og slutter, og hvilke risikoer man skal håndtere
- Stress og overveldelse på grunn av for mange ting som konkurrerer om oppmerksomheten min
- Frustrasjon på grunn av uklar arbeidsfordeling, som
- øker tiden som trengs for å koordinere arbeidet
- øker sannsynligheten for at noen beveger seg inn på ditt område (eller du på inn på deres)
- Bekymring for å bli avslørt som en bedrager fordi en ikke vet hva som forventes og hvordan man kan bli bedre i jobben
- Manglende mestring fordi man ikke har konkrete rammer å sammenligne seg med
- Overarbeid og utbrenthet blant people-pleasere eller endre profiler hvis løsning er å gjøre "alt" for å møte de uformaliserte forventningene
- Uenighet og friksjon i diskusjoner om hvem som har ansvar for hva
- Urettferdighet for ja-ansatte grunnet manglende åpenhet om hvem som gjør hva, noe som gjør det vanskeligere for både ansatte og ledere å tydelig erkjenne at noen har tatt på seg mer ansvar enn andre
- Stagnasjon fordi man ikke vet hvordan man kan forbedre seg i jobben sin
Workarounds
- Gjøre operasjonelle ting man opplever relatert til rollen, men som man frykter ikke er det rette/viktigste å fokusere på
- Samtaler med kolleger og leder i et forsøk på å kartlegge rolleforventninger og onboarde seg selv
Root causes
Ledelseskompetanse
Ledelsen har lite teoretisk og/eller praktisk forståelse for
Lederprioriteringer
- Ledelsen har ikke prioritert å reflektere over, ta stilling til og bli samsnakket om hva som skal forventes av hvem
- Organisasjonen har inget formalisert sted hvor playbook-en for organisasjon, team og roller organiseres og forbedres
- Organisasjonen har inget onboardingsprogram, eller onboardingsprogrammet er ikke sentralisert rundt rolleforventninger
Lederbeslutninger
- Det er ikke tydelig hvem som har ansvaret for å vedlikeholde og synkronisere folk med hvilke deler av hvilke playbooks
Ideal situation
Den ansatte kan svare med høy grad av enighet på alle spørsmålene knyttet til ansattfungering.
Proposed solutions
Kortsiktig
- Dele beskrivelsen av denne utfordringen med ledelsen for å skape bevissthet om utfordringen og relaterte konsepter
- Utvikle individuell rolleklarhet ved hjelp av prosessen for å beskrive en rolle
- La ansatte som savner rolleklarhet besvare undersøkelsene knyttet til ansattfungering og dele resultatene med ledelsen
Mellomlangsiktig
- Gjennomføre mer moderne og mindre forpliktende strategiske øvelser som krever lite kompetanse eller forarbeid, slik som f.eks. utforming av et Business Model Canvas.
Langsiktig
- Designe utvikllingsprogrammer eller coache ledelsen for å forbedre forståelse og ferdigheter knyttet til organisasjonsdesign
- Etablere en organisasjonstaksnomi som tydeliggjør hvilke organisasjonsforventninger som er etablert og hvilke som mangler for hvilke deler av organisasjonen
- Etablere et system som skaper et gradvis tydeligere bilde av hva som forventes av hvem på organisasjons-, team- og individnivå
- Etablere et onboardingsprogram fokusert og evaluert på det å skape rolleklarhet