Sikre et bevisst og helhetlig forhold til hvordan vi kommuniserer slik at vi kan få best mulig effekt av kommunikasjonen. Unngå å kaste babyen ut med badevannet når vi evaluerer og reorganiserer måten vi kommuniserer på (f.eks. reevaluerer møtestrategien vår).
Sikre en bevissthet om når vi kommuniserer.
Forsikre en bevissthet om hvem som trenger å kommunisere med hverandre.
Sikre en bevissthet om hva vi trenger å kommunisere om.
Sikre en bevissthet om på hvilket nivå vi kommuniserer.
Forsikre en bevissthet til hvor mye tid og penger vi investerer i kommunikasjon.
Sikre en bevissthet om hvor ofte vi trenger å kommunisere.
Sikre en bevissthet om hvilken informasjon som må pushes ut, og hvilken som kan hentes inn ved behov.
Sikre tydelig fordeling av ansvaret for å tilrettelegge for at kommunikasjon faktisk kan skje på en effektiv måte.
Gjøre det tydelig hvem som skal ansvarliggjøre at kommunikasjon skjer på organisasjonelt, team og individnivå.
Gjøre det tydelig hvem som har ansvar for å evaluere at vi får effekten vi forventer av kommunikasjonen vår.
Sikre verktøy som skaper gjennomsiktighet i kommunikasjonsaktivitet og status.
Kommunikasjonskanaler tilpasset
Sikre universalt forståtte og effektive prosesser for å utveksle informasjon.
Eksempelvis:
Sikre gode og tydelige føringer for hvordan vi kommuniserer i forskjellige kontekster.
Unngå at kommunikasjonen skaper unødige avbrytelser i arbeidet og hemmer vår produktive output.
Sikre effektiv (minst mulig tid brukt på) utveksling av informasjon.
Sikre at informasjonen som utveksles er entydig og universelt forstått.
Sikre at vi kommuniserer godt nok til å ivareta samkjøring og forankring på tvers av organisasjonen.
Sikre at kommunikasjonen bidrar konstruktivt til vår opplevelse av samhold.
Sikre at kommunikasjonen bidrar til å begrense mengden dobbeltarbeid som blir gjort i organisasjonen.
Sikre at kommunikasjonen møter forskjellige aktørers forventninger til involvering på de forskjellige stadiene i prosessene våre.
Sikre at informasjon er tilgjengelig for folk når og hvor de trenger det.
Sikre at folk finner igjen og gjenbruker relevant informasjon (ikke finner opp hjulet på nytt).
Sikre at folk føler seg hørt og deres bidrag sett og verdsatt.
Sikre at vi gir og mottar tilbakemeldingene vi trenger for å forbedre oss.