Dele innsikt på en måte hvor mottageren opplever det velkomment og nyttig, og avsenderen opplever å ha bidratt positivt til å skape verdi.
Unngå å presse innsikt på folk som ikke ønsker eller har kapasitet til det. Sikre at avsenderen unngår avvisning, får anerkjennelse og lærer om hva slags innsikt som har hvilken effekt for hvem.
Hvem er klare for å motta hvilke typer innsikt?
I hvilke kanaler kan mottageren best ta i mot, organisere, prioritere og prosessere innsikt?
I hvilken grad har mottageren oppmerksomhet og fokus å avse til ny innsikt.
Hvilke støttepreferanser har mottageren?
Hvor interessert er vedkommende i å løse problemet (fremfor å få trøst, oppmuntring eller bare bli hørt).
Hvordan deler jeg en rett mengde innsikt?
Hvilke situasjonelle hensyn bør jeg ta?
Hvordan spiller relasjonen til mottageren inn?
Hvordan deler jeg innsikten?
Hvordan/når/i hvilken grad følger jeg opp folk for å kartlegge folks utfordringer med å forstå, bygge kjennskap til, bli komfortable med, nyttegjøre og operasjonalisere innsikten.
Hvordan innhenter jeg informasjon om hvorvidt innsikten har skapt positiv effekt for mottageren?
Bygget ny kunnskap.
Fornyet giv og lyst til handling.
Fremprovosert tenkning om hva som i større og mindre grad er slik det burde være (og hvorfor det er slik).
Økt forståelsen for hva som er mulig.
Dypere forståelse for egen eller andres situasjon.
Dypere forståelsen for hva bra/velfungerende/sunnhet ser ut som.
Forbedret evne til å se, artikulere, forstå og identifisere rotårsaken til et problem.
Dypere forståelse for egne eller andres roller og rolleforventninger.
Økt kunnskap om og forståelse for meg selv.
Bidratt til at jeg ser, tenker eller oppfører meg annerledes ovenfor meg selv.
Økt opplevelse av mestring av min situasjon eller rolle.
Økt min bevissthet om livet og hva som er viktig for meg i min praktisering av det.
Bidratt til å endre hva jeg setter først på kort eller lang sikt.
Bidratt til å etablere gode vaner eller fjerne dårlige.
Bidratt til å skape en kulturendring på jobb, hjemme, i venneflokker eller andre sosiale grupperinger jeg tilhører.
Bidratt til å sette noe viktig i system slik at det skjer med forutsigbar hyppighet og kvalitet.
Blitt mer samsnakket med andre om hva som kan forventes, hvordan ting bør gjøres og hva som bør prioriteres.
Hjulpet meg å løse en konkret utfordring.
Bidratt til å redusere friksjon i eget liv, eller i min dialog, samvær og samarbeid med andre.
Utvikling eller utbedring av strukturer som skaper tydelige forventninger.