Evaluere i hvilken grad vi lykkes med å skape og opprettholde produktet av god delegering.
Gi noen ansvar som matcher deres preferanser og styrker.
Gi folk en bedre forståelse og forutsetning for å ivareta et ansvar.
Fordele oppgaver og ansvar mer balansert og rettferdig.
Demonstrere at man har tillit til andre.
Kunne fokusere mer på det en synes er gøy (mindre på det en opplever kjedelig).
Bruke mer tid på å rendyrke ens nøkkelroller.
Redusere avbrytelser og stress.
Redusere overbelastning og risiko for utbrenthet.
Forsikre at noen har ansvar for å ivareta det som er viktig at blir ivaretatt.
Gjøre det tydelig hvordan noe forventes gjort.
Skape en bedre oversikt over hva vi trenger å ivareta, og hvor godt det er ivaretatt.
Forsikre at ting blir ivaretatt iht lover, regler og forventninger.
Gjøre det tydelig hvem som forventes å ivareta et ansvar.
Forsikre at et ansvar blir ivaretatt på en uniform og forutsigbar måte.
Redusere avhengigheten av én person ved å sikre at flere kan utføre en type arbeid.
Legge til rette for at andre kan overta roller i fremtiden.
Frigi ledertid for å kunne fokusere bedre på viktige og strategiske roller og ansvarsområder.
Unngå at ting blir gjort flere ganger.
Gjøre folk i stand til å ivareta et ansvar effektivt.
Unngå at ansvar og beslutninger hoper seg opp hos enkeltpersoner.
Gi noen ansvar som gir de en mulighet til å utfordre og utvikle seg.
Kartlegge om noen er klare for å påta seg mer ansvar og stige i gradene.