Komme a jour og forvalte nye, realistiske forventninger når man føler at man har for mye å gjøre.
Mange har et sterkt ønske om å klare seg selv, noe som gjør det ubehagelig å fortelle andre at man har problemer. Men når man kommer seg over kneika og åpner seg blir som regel følelsen av stress redusert og det blir tydeligere hva som er de egentlige problemene. En som ikke opplever problemene på kroppen selv er også som oftest bedre i stand til å foreslå løsninger.
Som en hovedregel er det naturlig å få hjelp av nærmeste leder, men dersom nærmeste leder ikke er tilgjengelig eller du opplever det som for ubehagelig å involvere vedkommende kan du nyttegjøre deg av en annen kollega.
Diskuter hva som kan nedprioriteres/stanses/overføres til andre.
Opprette en deloppgave for hver allokering identifisert i forrige steg hvor det er behov for å forvalte nye forventninger.
For å vise at du er opptatt med å komme a jour (og unngå at andre fyller opp det som kan se ut som din ledige tid), alloker deg opp på de gjenstående oppgavene i prosedyren.
Følg kulturen for hvordan vi prioriterer arbeid inntil du er a jour og er igjennom alt ditt ikke-planlagte arbeid.
Brainstorm hvilke faktorer som har bidratt til å at du har havnet i dagens situasjon gruppert på hvor lenge hver enkelt faktor har pågått.
Det kan være nyttig at den du ber om hjelp utfører et intervju knyttet til punktene som dukket opp under brainstorming for å få et kritisk blikk på problemene.
Om planleggbar tid skal endres må endringen utføres av en administrator.
Det kan være både vanskelig og ubehagelig å innse at man har havnet i en situasjon hvor man har hatt for mye å gjøre. Forhåpentligvis føler du nå at du har bedre kontroll enn da du startet prosedyren.
For å skape bevissthet om prosedyren og dermed sannsynliggjøre at også andre utløser den ved behov i fremtiden, vurder å gjør dine kolleger og evt andre oppmerksomme på at du har fulgt prosedyren. Dersom du synes det er ubehagelig å gi en slik beskjed lar du det være.
Gjøres i samråd med kollega som har hjulpet deg, hvor kollegaen stiller deg følgende spørsmål: