Prosess

Problemhåndtering

Bedre forstå hvordan problemer håndteres. Unngå å forbli "stuck" på et steg for lenge, eller forvente at problemhåndteringen skal gå urealistisk fort. Hensynta de emosjonelle hindrene i problemløsning.

Kopier til din organisasjon

Steg som inngår i denne prosessen:

Utvid alle

Vurder om du trenger hjelp

Dersom du ønsker å løse et problem du har selv kan det være nyttig å gjennomgå prosessen sammen med noen andre som fortrinnsvis har mer emosjonell distanse til problemet og mer empati med med deg som probleminnehaver enn du selv har.

Forstå og erkjenne problemet
  • Hva slags problem det er snakk om? Eksempelvis:
    • Beslutnings-/prioriteringsproblem
    • Samkjøringsproblem
    • Delegeringsproblem
  • Hva er rotårsaken til problemet?
  • Hvordan ville en ekspert løst dette problemet?
    • Hvilke ferdigheter er relevante?
    • Hvilke metoder/prosesser er relevante?
Identifisere problemroller
  • Hvem opplever/kjenner på problemet?
  • Hvem eier problemet?
  • Hvem har ansvaret for å bidra til en løsning?