Unngå å starte opp/forplikte seg til for mange ting samtidig. Unngå å trekke ressurser vekk fra prioriterte mål. Samarbeide bedre med andre prosjektmedlemmer. Gjøre informasjon om prosjektstatus enklere tilgjengelig. Forbedre sporbarheten for andre på hva som har blitt gjort og hvor det har blitt lagt. Bli mer oppmerksom på hvilke prosjekter du bør og ikke bør involvere deg i.
More resources like this?
Check out these development programs: Ledelse soft skills , Få ting gjort , Selvledelse
Et prosjekt er et sett med arbeidsoppgaver som tilfredsstiller en eller flere av følgende kriterier:
Prosjektbevisshet er evnen til å se arbeidet man er fokusert på i sammenheng med et overordnet prosjekt, og dette prosjektets påvirkning på overordnede mål.
Følgende kjennetegn kan være en indikasjon på at et team har lav prosjektbevissthet:
Noen er kun oppmerksomme på at noe er et prosjekt dersom oppdragsgiver er en kunde (kundeprosjekter), og er mindre oppmerksomme på at noe er et prosjekt dersom oppdragsgiveren er egen organisasjon (interne prosjekter).
Det er vanlig at folk setter i gang med nye arbeidsoppgaver, uten bevissthet om at de med det også har igangsatt en nytt prosjekt.
Noen ganger skyldes dette lav prosjektbevissthet generelt, mens andre ganger kan det være mindre arbeidsoppgaver som utvikler seg til å bli et prosjekt (uten at man registrerer at dette har skjedd).
Det er vanlig for folk å tenke på oppgaver de er tildelt som å tilhøre listen "mine oppgaver", fremfor å se de i sammenheng med prosjektet de tilhører.
Dette gjør det vanskeligere å samarbeide om oppgaver i et prosjekt, og å avdekke overordnet status på et prosjekt (fordi man da må oppsøke oppgavelistene til flere enkeltpersoner, fremfor en felles oppgaveliste for prosjektet).
Med rettferdiggjøring av et prosjekt menes evnen til å forsvare og forklare hvorfor et prosjekt eksisterer.
Prosjektrettferdiggjøring innebærer som oftest å kunne peke på en overordnet prioritet for teamet som et mål, en prestasjonsindikator eller et ansvar som prosjektet er designet for å påvirke/ivareta.
Dersom du har for få prosjekter gående parallelt er risikoen at når arbeidet med prosjektet er blokkert av en tredjepart som du ikke har kontroll over, så har du ikke noe du kan gjøre.
Dersom du har for mange prosjekter gående parallelt er risikoen at du får lite til ingen framdrift på flere av prosjektene fordi hver enkelt prosjekt tildeles for lite oppmerksomhet, tid og kognitiv kapasitet. For mange prosjekter kjørt parallelt øker også risikoen for overbelastning og utbrenthet.