Skillset

Bruke Wecomplish plattformen

Forstå hvordan du kan bruke Wecomplish plattformen til å lede og utvikle mennesker og bedriften. Få innblikk i hva plattformen kan brukes til og hvordan du går frem for å bruke den til det.

Test yourself Copy to your organization

Skills contained in this skillset:

Expand all

Oppsett 7

Grunnleggende oppsett for å klargjøre plattformen for bruk.

Du kan utforske plattformen gratis ved å opprette en 30 dagers gratis demo-konto:

  1. Gå til wecomplish.no og trykk på "Gratis demo" knappen.
  2. Fyll ut informasjonen som etterspørres og trykk på "Opprett gratis demo konto".
  3. Bruk informasjonen du mottar i e-posten til å logge inn

Plattformen organiserer innsikt i team. Du kan tenke på team som bedriftens avdelinger eller faglige grupperinger.

Når du lager en ny konto opprettes det automatisk et team med samme navn som bedriften. Dette er "mor-teamet". Avhengig av bedriftens størrelse og organisering kan legge til flere team som søsken eller barn av dette teamet.

Motivasjonen for å ha egne team er å for å tydeliggjøre hvilke team og team-ledere som har ansvar for å forvalte hvilken innsikt, og eventuelt begrense tilgangen til innsikten.

Dersom du ikke opererer med team, avdelinger eller faglige grupperinger internt kan du hoppe over dette steget. Du kan alltids legge til flere team senere.

Driver du f.eks. et digitalt byrå, kan det hende du vil ga egne team for Programmering, Design og Ledelse.

For å legge til et team:

  1. Trykk på "Legg inn innsikt"-knappen og velg "Team"
  2. Fyll ut informasjonen som etterspørres og trykk "Lagre"

For å se alle team:

1. Trykk på "Team" i toppmenyen og velg "Vis alle team"

Wecomplish-plattformen er laget for å forme forventninger og knytte disse forventningene oppimot mennesker. For å gjøre dette trenger plattformen å vite hvilke mennesker forventningene skal knyttes til.

Da du opprettet Wecomplish-kontoen ble du selv automatisk lagt til som en person. Du kan nå legge til flere personer manuelt. Dette kan være andre ledere, ansatte, styremedlemmer, innleide konsulenter eller andre personer som forventes å forstå eller forholde seg til bedriftens forventninger.

Når du legger til en person kan du velge om de skal få et varsel med innloggingsdetaljer til plattformen. Velger du ja vil de få en e-post som lar de logge inn for å se hva som forventes av dem.

I starten, når du jobber med å forme og organisere forventninger anbefales du å ikke varsle de du legger inn. Da kan du jobbe med å organisere forventninger i ro og mak, og så heller invitere inn enkeltpersoner når plattformen gjengir et tilstrekkelig representativt forventningsbilde for den enkelte.

For å legge inn flere personer:

  1. Trykk på "Legg inn innsikt"-knappen og velg "Person"
  2. Fyll ut informasjonen som etterspørres og trykk "Lagre"

For å se alle personer:

  1. Trykk på "Personer" i toppmenyen og velg "Vis alle personer"

I forrige steg snakket vi om hvordan plattformen er laget for å knytte forventninger mot mennesker. Dette gjøres på en av to måter:

  1. Direkte forventning: En forventning knyttes direkte til en person
  2. Rolleforventning: En forventning knyttes til en person via en rolle de har

Direkte forventninger brukes for forventninger som er er personlige og ofte har en forventet ferdigstillingsdato (eksempelvis et mål, et prosjekt eller en oppgave).

Rolleforventninger brukes for langtlevende forventninger som forventes av en person i kraft av rollen de har, og som kan endre seg dersom rollen deres endres. Dette handler vanligvis om forventninger til enten mestring eller adferd.

For å kunne nyttegjøre rolleforventninger effektivt trenger plattformen å vite hvem som har hvilke roller.

Merk at roller er noe annet enn stillingstittel. De aller fleste personer i en bedrift har flere roller. Eksempelvis er en daglig leder i en liten bedrift ofte både Salgssjef, Økonomisjef og Operasjonell leder.

Her begynner bedriftsmodellering å spille en rolle.

Som Wecomplish-bruker vil din forståelse for og betydningen av roller utvikle seg over tid. I starten anbefales du å ikke overtenke roller, men å legge inn de rollene på folk som de mest sannsynlig identifiserer seg med.

For å knytte roller til folk:

  1. Gå til Organisasjon > Delegering > Rollefordeling
  2. Trykk på "Legg til rolle" i tilknytning til personen du ønsker å tilføre en rolle
  3. Oppgi informasjone som etterspørres og trykk "Legg til"
Legg inn bedriftens arbeidsspråk og din personlige språkpreferanse.
 
For å styre bedriftens arbeidsspråk, gå til Organisasjon > Konto > Innstillinger.
 
For å styre din egen språkpreferanse, trykk på ditt profilbilde øverst til høyre og velg "Rediger profil".

Gå til Organisasjon > Retning og beskriv hvor organisasjonen har tenkt seg.

Du har nå etablert et fundament som gjør deg klar til å begynne å bruke plattformen.

Før du går videre, bør du imidlertid ta stilling til hva du er mest opptatt av å rigge først.

Plattformen kan brukes til å rigge fire overordnede ansvarsområder innen ledelse og organisasjonsutvikling:

  1. Talentutvikling: Gjør andre i stand til å bevege seg raskere og gjøre en best mulig jobb.
  2. Innsiktsutvikling: Tydeliggjør hva som er sant, forventet og smart.
  3. Selvutvikling: Identifisere og jobbe med eget utviklingspotensiale.
  4. Operasjonell kontroll: Kommunisere og sikre ivaretagelse av prioriteringer og progresjon.

Disse ansvarsområdene kan ofte skli inn i og over i hverandre, og basert på hvordan ansvar tradisjonelt fordeles i bedrifter kan det hende at noen av ansvarsområdene er dine og noen er andres.

Nå du skal velge et ansvarsområde å fokusere på, ting på:

  • Hva som motiverte deg til å utforske plattformen i utgangspunktet
  • Hvilke ansvarsområder som tydeligst tilfaller deg og din rolle å ivareta
  • Hva som er dårlig rigget og ivaretatt i dag

Hvis du ikke har en tydelig formening om hvor det er viktigst for deg å jobbe anbefaler vi at du følger den naturlige rekkefølgen gjengitt over. Dette vil legge stein på stein i tydeliggjøringen av forventninger til mestring, adferd og prioriteringer.