Ferdighetssett

Lytte

Forstå prosjekter og oppgaver bedre. Bygge sterke relasjoner. Løse problemer og konflikter. Øke sannsynligheten for å forstå det som forsøkes kommunisert (fremfor det du ønsker å høre eller tror du hører). Redusere friksjon i kommunikasjon. Få den som lyttes til til å føle seg hørt og sett.

Kopier til din organisasjon

Flere ressurser som denne?

Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Ledelse soft skills , Coachingskills , Parfungering , Familiefungering

Ferdigheter som inngår i dette ferdighetssettet:

Utvid alle

Jeg forstår hva det å lytte innebærer 4

Listening is the process by which you gain an understanding of the needs, demands, and preferences of one or more people through direct interaction.

Å lytte er ikke bare å kunne lese tilbake det den andre har sagt.

Gode lyttere forsøker alltid å få en fulllstendig forståelse av hva andre forsøker å kommunisere, spesielt dersom uttalelsen mangler tydelighet.

Testen for om du er en god lytter er at motparten føler seg hørt.

Aktiv lytting går ut på å la motparten snakke og lytte til alt som blir sagt direkte og indirekte, og hva som ikke blir sagt.

Aktiv lytting innebærer å forsøke å trekke ut detaljer som det ikke ville gått automatikk i at ble delt.

Jeg deler min mening til rett tid 4

Noen ganger er ikke den man lytter til interessert i eller klar for å få andres mening.

Er vedkommende på jakt etter:

  • Råd?
  • Validering av en beslutning de allerede har tatt?
  • Å få tankeprosessen utfordret?

Er vedkommende på jakt etter:

  • Intellektuell støtte vs
  • Emosjonell støtte

"Vil du at jeg skal løse dette problemet med deg, eller vil du at jeg skal forstå det?"


Roller

Relasjoner Støtte

Relasjoner Parforhold

Oppdragelse Relasjoner Familie Forelderskap