Økt handlingsfrihet. Bedre relasjoner. Støtte i beslutninger. Få folk lettere med deg på dine råd og retningsvalg.
Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Ledelse soft skills , Coachingskills , Relasjonsutvikling
Tillit betyr å stole på noe/noen i situasjoner som er kjennetegnet av usikkerhet.
“Det er tre ting som er nødvendig for å styre en stat: våpen, mat og tillit. Dersom en hersker er i ferd med å miste noen av disse, bør han først gi opp våpnene og maten. Tilliten bør han vokte til siste slutt, for uten tillit bryter alt sammen”. - Confusius
En rekke studier viser at mennesker som har tillit til andre vil ha bedre samarbeid og høyere toleranse enn dem som ikke har tillit til hverandre. De vil også være mer risikovillige, mer kreative og er generelt mer fornøyde med livene sine enn de som mangler tillit til andre.
Mangler vi tilliten til vår leder, vil vi ikke la oss påvirke av lederens endringsforsøk. Tillit utgjør derfor grunnmuren i en leders evne til å utføre sine oppgaver på en effektiv og behagelig måte (Kaufmann og Kaufmann, 2015, s. 482).
Tillit skaper:
Denne artikkelen gir et godt eksempel på hvordan manglende tillit kan resultere i en fastlåst konflikt.
Fokuser på å bygge tillit når tilliten er lav, enten fordi relasjonen er ung eller fordi tilliten er skadet av tidligere tillitsbrudd.
Se eget skillset for å utvise god dømmekraft.
Når vi snakker om å "ha tillitt til prosessen" så mener vi i hvilken grad noen forstår og tror på at en prosess vil lede oss fram til ønsket utfall.
Dersom du ikke bidrar til å skape gjennomsiktighet i prosessene du ønsker å involvere folk i vil du merke at folk kan være mer nølende og forsiktige med å følge deg fordi de frykter at fremgangsmåten er for mye styrt av intuisjon og for lite gjennomtenkt, gjennomarbeidet og utprøvd.