Ha gode samtaler med andre. Redusere stress, frustrasjon og angst knyttet til å skulle føre en samtale. Få det man ønsker seg ut av samtalen. Knytte tettere bånd og skape bedre samtalemessig balanse mellom partene.
More resources like this?
Check out these development programs: Relasjonsutvikling
En samtale er en form for kommunikasjon der to eller flere personer utveksler informasjon, ideer eller meninger mellom seg. Det er en gjensidig utveksling der deltakerne tar tur til å lytte og snakke. Samtaler kan foregå ansikt til ansikt, via telefonsamtaler eller gjennom digitale plattformer som chat eller videokonferanser.
Formålet med en samtale kan variere. Det kan være å utveksle informasjon, løse problemer, dele erfaringer, uttrykke følelser eller bare ha en uformell samtale for å opprettholde sosial kontakt. Samtaler kan være strukturerte, som i formelle møter eller intervjuer, eller mer uformelle og spontane.
En vellykket samtale innebærer vanligvis evnen til å lytte aktivt, uttrykke seg klart og tydelig, vise respekt for andres meninger og være åpen for nye perspektiver. Gjennom samtaler kan mennesker oppnå bedre forståelse, bygge relasjoner og løse problemer i fellesskap.
En formålsrettet samtale er en samtale ment å ivareta et eller flere spesifikke formål.
Et møte er typisk eksempel på en formålsrettet samtale.
Noen eksempler på formålet med en formålsrettet samtale kan være å:
https://awais.io/what-is-structured-conversation/
https://www.linkedin.com/pulse/structured-conversations-solve-tricky-problems-alicia/
Strukturert samtale kan fungere som et bindeledd mellom småprat og dypere samtale ved å bidra til å avdekke temaer og områder som deltagerne er interesserte i og motivert til å dykke dypere ned i.
Eksempler på format for en strukturert samtale:
Eksempler på inspirasjon til en strukturert samtale:
Mekling er en strukturert, interaktiv prosess der en upartisk tredjepart nøytralt bistår tvisteparter med å løse konflikter gjennom bruk av spesialiserte kommunikasjons- og forhandlingsteknikker. Alle deltakere i mekling oppfordres til å delta aktivt i prosessen.
Kjennetegn på en krangel:
Hvordan vi starter en samtale er avhengig situasjonen og konteksten. En innledning kan fungere bra i én situasjon og overfor ett menneske, men kan være dårlig i en annen situasjon og/eller med en annen person.
For å starte på en god måte, er det best å ha tenkt gjennom hensikten med samtalen, motivasjonen din for å ha samtalen og rammen samtalen står i.
I dagligdagse samtaler med venner eller kolleger kan du gjerne begynne med et åpent og ufarlig spørsmål.
Mange er ukomfortable med å snakke om følelser eller dype temaer, fordi det er noe de har lite øving i eller knytter ubehag til. Da kan det være lurt å varme opp med litt småprat.
Dersom jeg ikke er interessert i temaet, tenk: "Hva minner dette temaet meg om".
Noen er villig til å snakke om hva som helst hvor som helst, mens andre ønsker ikke å åpne seg med mindre man er på tomannshånd.
Hva folk er villige til/åpne for/orker å snakke om kan henge sammen med energinivå, modus og følelse av mestring.
Derfor er spørsmålet "Vil du snakke om det?" relevant.