Solution

Pin-point hvilke forventninger folk ikke ivaretar

Hvilke forventninger er dårligst forstått og ivaretatt i teamet ditt?

Som team-leder sitter du på mye kunnskap og tanker om hvordan ting bør gjøres i teamet ditt, og hva de som forholder seg til teamet bør vite. Denne kunnskapen ønsker du at folk både i og utenfor teamet ditt skal være kjent med, slik at dere kan levere og samarbeide best mulig.

Kunnskap vi ønsker at andre innretter seg etter kan vi tenke på som en slags forventninger.

På et hvilket som helst tidspunkt er det flere forventninger du har som folk enten ikke er oppmerksomme på, ikke forstår, eller opplever ubehagelige (eller kanskje urimelige).

Resultet at er forventningene enten ikke møtes spesielt godt, eller at det koster mye tid, repetisjon, frustrasjon og oppfølging fra deg for at ting skal bli gjort riktig.

En måte å tenke på ledelse er å forsøke å pin-pointe disse dårlig ivaretatte forventningene, slik at du kan forklare formålet bedre, eller reevaluere rimeligheten i forvetningen.

Ideelt sett fokuserer en leder tiden sin på å forbedre de forventningene som vil skape størst effekt på selvtilliten, moralen og produktiviteten i teamet dersom de formidles bedre.

Hva om du kunne identifisere disse forventningene ved å trykke på en knapp? I Wecomplish-plattformen kan du nettopp det.

En av mange teamrapporter i plattformen er rapporten "Utilstrekkelig operasjonalisert". Denne rapporten rangerer teamets forventninger basert på hvor godt de er forstått og automatisert, og hvor mange som forventes å hensynta de.

Dette lar deg som leder bruke tiden din smartere, ved å fokusere innsatsen der den vil ha størst effekt. 

Les mer om rapporten i dokumentasjonen

Her er et eksempel på utdraget av de minst tydelige forventningene i et produkt-team: