Vi kan tenke på etableringen av fokus som bestående av tre steg. La oss bruke innstillingen av et mikroskop som en metafor.
Det første vi trenger å gjøre er å identifisere området vi skal fokusere på.
Med et mikroskop innebærer dette å legge objektet vi ønsker å studere under mikroskopet.
I en mer abstrakt, ledersetting innebærer det å identifisere hvilket fokusmodus (utførelse/selvutvikling/talentutvikling/organisasjonsutvikling) og/eller organisasjonelt perspektiv/ansvarsområde vi ønsker å ta for oss.
Det neste vi trenger å gjøre er å bestemme oss for hvilket zoom-nivå vi skal befinne oss på.
Med et mikroskop innebærer dette å justere for mye området skal forstørres.
Innen ledelse innebærer det å ta stilling til om vi skal ha på oss operasjonelle, taktiske eller strategiske briller.
Til slutt trenger vi å se te ting tydelig.
Med et mikroskop innebærer dette å skru på linsen inntil objektet kommer klart i fokus med zoom-nivået vi har satt.
I overført betydning innebærer det å skape tydelighet og samsnakkethet rundt hva som er viktig og har prioritet, hvorfor det har det, og hvem som skal ta seg av det.