Få klarhet i hvem en løsning er for og hva man kan få ut av den. Forstå hva som kreves for å lykkes og hva man kan velge å gjøre i stedet.
Hvorfor eksisterer løsningen i utgangspunktet?
Hva slags type løsning er dette?
Hvem er løsningen designet for?
Hva er formålet med løsningen? Hvorfor ble den utformet?
Hva forstår målgruppen som suksess og hvordan bidrar løsningen til denne suksessen?
Hvilket utbytte er det mulig å få av løsningen?
Hva sliter jeg med som kan motivere meg til å gripe etter denne løsningen?
Hvilke smerter unngår jeg ved å ta denne løsningen i bruk?
Hvilke gevinster oppnår jeg ved å ta denne løsningen i bruk?
Når er det naturlig å ta løsningen i bruk?
Hva kan løsningen brukes til? Hva kan man få gjort?
Under hvilke omstendigheter er det naturlig å ta løsningen i bruk?
Når er rett tidspunkt å ta denne løsningen i bruk?
Hva som må til for å få utbytte og verdi av løsningen.
Hva kjennetegner de som lykkes bedre eller dårligere med å få utbytte av løsningen?
Hva kjennetegner kulturene som lykkes bedre eller dårligere med å få utbytte av løsningen?
Hva må man være villig til å investere (utover løsningens pris) av tid, penger, energi eller sosial kapital for å lykkes med løsningen?
Hvordan går folk frem i et forsøk på å hente ut tilsvarende verdi?
Hva gjør/bruker folk i stedet for denne løsningen?
Hva skiller løsningen fra konkurransedyktige alternativer?