Få klarhet i hvem vi kan skape verdi for og hvordan vi kommer i posisjon for å skape den. Unngå å ikke resonnere eller bygge tillit i markedet som et resultat av et uklart, inkonsekvent eller altetende markedsfokus.
Hvordan kan vi bidra og skape verdi?
Hva ønsker vi å påvirke positivt?
Hva kan vi bidra med?
Hvordan kan vi skape verdi? Hva kan vi bidra til å skape som oppleves verdifullt?
Hvem kan vi skape verdi for?
Hvem har behov, ønske og evne til å få verdi av vår hjelp?
Hva har de ansvar for eller er ønsker å påvirke positivt?
Hva er deres intuitive, foretrukne eller ønskelige måte å angripe problemer?
Hva må de være villige til å investere tid, penger og innsats i for å få utbytte ut av vår hjelp?
Hvilken del av markedet er vi fokusert på å lære mer om og forstå bedre for å kartlegge deres egnethet som målgruppe?
Hva kan vi hjelpe målgruppen å lykkes med?
Hvilke utfordringer kan vi hjelpe målgruppen å bruke mindre tid, penger, energi og tankekraft på?
Hvilke jobber kan vi hjelpe målgruppen med å få gjort? Hvilke ansvar kan vi gjøre det enklere å ivareta?
Hva kan vi hjelpe målgruppen med å se klarere, forstå bedre, bli mer komfortable med og mer kapable til?
Hvilke prosesser kan vi avlaste eller hjelpe målgruppen å lykkes bedre med?
Hva kan vi tilby målgruppen?
Hvordan foreslår vi å skape verdi for denne målgruppen?
Hvilke løsninger kan vi tilby denne målgruppen?
Hvordan går vi frem for å skape verdi?
Hvordan tenker og handler målgruppen i dag?
Hvordan tenker, føler og tilnærmer målgruppen seg verden og seg selv?
Hvordan går de frem for å ivareta ansvarene, utfører jobbene eller gjennomfører prosessene som vi kan hjelpe de med å gjøre raskere/billigere/enklere/bedre?
Hva hindrer de i å selv praktisere og lykkes med det vi hjelper folk med?
Hva er målgruppen opptatt av?
Hva prøver de å få til?
Hva er de motivert til å bruke tid, energi og penger på?
Hva får folk ut av å samarbeide med oss?
Hvem har brukt oss og hvorfor?
Hvilket utbytte har folk hatt av våre løsninger?
Hva trenger vi å forholde oss til når vi går til markedet?
Hvem eller hva konkurrerer vi med?
Hvilke mekanismer styrer, påvirker og regulerer vår bransje?
Hva gjør det vanskelig å selge løsningene våre til målgruppen?
Hva er ståa i markedet nå?
Hvordan kommer vi i posisjon for å kunne hjelpe?
Hvor skal vi være synlige og hva skal vi gjøre der?
Hvordan ønsker vi å fremstå?
Hva kan vi gjøre for å skape oppmerksomhet, bevissthet og kjennskap til oss?
Når og hvordan oppsøker vi markedet?
Hvor finner vi målgruppen?
Når er folk klare for å snakke med oss?
Hvordan etablerer vi dialog?