💸 Kjøpsdynamikk
Component

🕵️ Kjøpstilnærming

Hvordan folk tenker på og tilnærmer seg et kjøp av denne typen.

Vurderingsdimensjon

Hvilket dimensjoner blir tyngst vektlagt i vurderingen av kjøpet? Er kjøpet først og fremst funksjonelt? (eks programvare)  Relasjonelt? (eks coaching)  Lystdrevet? (eks kanelbolle)?  Emosjonelt? (eks husalarm) Transaksjonelt? (eks aksjer)

Vurderingskompleksitet

Hvor kompleks er vurderingen som forventes lagt til grunn for kjøpet? Er det et impulskjøp, et rutinemessig kjøp, et "try and fail" kjøp (et kjøp der man kan avskrive kostnaden dersom kjøpet er mislykket) eller et "considered purchase" (et kjøp som involverer betydelig overveielse, forskning og evaluering før en beslutning blir tatt).

Vurderingstaktikk

Hvordan går kjøperen frem for å gjøre en vurdering? Intuisjon? Analyse? Favorisering? Eksempelvis kan valget av en coach kan være basert på en intuitiv følelse av "riktig passform", mens valg av B2B software kan det være mer naturlig å ta en analytisk tilnærming til, hvor man sammenligner funksjoner, priser, og potensiell ROI i en mer strukturert beslutningsprosess.

Vurderingsfaktorer

Hvilke faktorer veier tyngst i vurderingen? Eksempelvis kjemi, tillit, kvalitet, design, funksjonalitet, tilgjengelighet, pris, etc.