💸 Kjøpsdynamikk
Component

💡 Kjøpsbehov

Hvordan behovet for et kjøp oppstår, forstås og oppleves.

Behov vs lyst

Er det noe folk trenger og som er bra for dem (eks sunn mat, utdannelse, lege) eller noe folk har lyst på (eksempelvis sukkerholdig mat, underholdning, sex).

Behovsskapning

Kan man bidra til å skape behovet hos folk (eksempelvis ved å tilby leskende drikke så blir folk tørste)? Kan man pirre folks nysgjerrighet for og interesse for den når de vet den eksisterer? Eller er man prisgitt deres rolle, omstendigheter og verdenssyn (eks salg av en oljeplattform).

Behovsbevissthet

Hvordan utvikles folks bevissthet om løsningen og deres behov for den? Er løsningen allment kjent og tydelig når man bør gripe etter den? Er den "unsought goods" (goods that the consumer does not know about or does not normally think of buying, such as life insurance or funeral services.)?

Investeringsvilje

Hvilke faktorer påvirker investeringsviljen? Eksempelvis tid og energi, budsjett, disponibel inntekt/overskudd, markedsmessige konjunkturer og utsikter, selvdisplin, etc?

Insentiver

Hvem savner gevinstene eller kjenner personlig på kroppen smertene som vår løsning henholdsvis skaper og lindrer?

Ansvar

Hvem har fått ansvar for å skape gevinstene/unngå smertene som løsningen skaper?