Få nye perspektiver og åpnet øynene for ting vi kanskje har oversett eller ikke vurdert tidligere. Få hjelp til å vokse og utvikle oss. Redusere opplevelsen av smerte knyttet til kritikk. Øke sannsynligheten for at folk er villige til/orker å si ifra til oss om noe som de opplever kan bli bedre. Redusere sannsynligheten for å bli kritisert for det samme igjen og igjen.
Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Parfungering , Familiefungering
Kritikk er en bedømmelse av de positive og negative egenskapene til noen eller noe.
Når vi snakker om å håndtere kritikk er det som oftest implisititt at kritikken er av en negativ natur.
Kritikk er som oftest et resultat av at en person har en fornemmelse, følelse eller mening om en person, gruppe eller institusjons adferd.
Adferd betyr her hva man gjør og i hvilken rekkefølge.
Se denne posten som omhandler hvordan håndtere det å gå i forsvarsposisjon.
Når folk kritiserer noen, så er kritikken nesten alltid rettet mot enten resultat eller prosess. Den er svært sjelden rettet mot intensjon eller verdisyn.
Jeg knytter ikke kritikk til min identitet/selvfølelse/selvbilde.
Konstruktiv kritikk kjennetegnes ved at den er
Relasjoner Parforhold
Livsmestring Ta vare på seg selv Selvutvikling
Arbeid Ledelse