Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Ledelse soft skills
Folk som er overbevist forblir forpliktet til en adferd også når du ikke lenger er det for å følge de opp.
Fra 01:15 - 02:02
Når jeg gjør noen en tjeneste, føler de seg forpliktet til å returnere tjenesten.
Hvis vi f.eks. vil at noen skal dele informasjon om sine prioriteringer, start med å dele informasjon med dem.
Vi ønsker at vår oppførsel skal virke konsekvent.
Ved å gjøre en forpliktelse offentlig (eks. si til en venn at man skal slutte å røyke) er sannsynligheten større for at du føler deg forpliktet til å følge opp.
Forpliktelser (selv om de er små) bidrar til at man koder denne adferden til selv selv og sin merkevare.
En måte å utnytte dette på kan være å få noen til å forplikte seg til en liten ting først, for så å be de om en større ting senere.
https://yngve.hoiseth.net/articles/aumanns-agreement-theorem/
Det er også relevant å formidle opplevelsen av rotårsaken og konsekvensene av problemet du ønsker å løse.
Når et handlingsforløp ikke er klart ser vi til andre mennesker for hva de skal gjøre og følger dem.
Vi har en høyere sannsynlighet for å følge mennesker vi opplever like som oss eller som er fysisk i nærheten av oss. Folk vi vil være som.
Budgivning er et eksempelt på sosialt bevis (andre er villige til å betale). Latterspor på TV-serier er et annet eksempel.
Vi sier helst ja til folk vi kjenner og liker.
Vi liker folk som er: Fysisk attraktive, like oss, har samme navn, gir oss komplimenter.
Vi pleier å si ja til folk som er i myndighetsposisjon, eller som virker som de er.
Vi vil ha noe mer når det finnes i en begrenset mengde (begrenset tid/antall).
It is always more benefitial when debating with somebody else to begin with their first principles/code of ethics.
Unngå tider/situasjoner hvor den/de du ønsker på virke er opptatt med noe annet, slitne, stressede eller på andre måter virker å være i dårlig humør.