Forstå prosjekter og oppgaver bedre. Bygge sterke relasjoner. Løse problemer og konflikter. Øke sannsynligheten for å forstå det som forsøkes kommunisert (fremfor det du ønsker å høre eller tror du hører). Redusere friksjon i kommunikasjon. Få den som lyttes til til å føle seg hørt og sett.
Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Ledelse soft skills , Coachingskills , Parfungering , Familiefungering
Listening is the process by which you gain an understanding of the needs, demands, and preferences of one or more people through direct interaction.
Å lytte er ikke bare å kunne lese tilbake det den andre har sagt.
Gode lyttere forsøker alltid å få en fulllstendig forståelse av hva andre forsøker å kommunisere, spesielt dersom uttalelsen mangler tydelighet.
Testen for om du er en god lytter er at motparten føler seg hørt.
Aktiv lytting går ut på å la motparten snakke og lytte til alt som blir sagt direkte og indirekte, og hva som ikke blir sagt.
Aktiv lytting innebærer å forsøke å trekke ut detaljer som det ikke ville gått automatikk i at ble delt.
Noen ganger er ikke den man lytter til interessert i eller klar for å få andres mening.
Er vedkommende på jakt etter:
Er vedkommende på jakt etter:
"Vil du at jeg skal løse dette problemet med deg, eller vil du at jeg skal forstå det?"
Arbeid Ledelse
Relasjoner Støtte
Relasjoner Parforhold
Oppdragelse Relasjoner Familie Forelderskap