Ha gode samtaler med andre. Redusere stress, frustrasjon og angst knyttet til å skulle føre en samtale. Få det man ønsker seg ut av samtalen. Knytte tettere bånd og skape bedre samtalemessig balanse mellom partene.
Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Relasjonsutvikling
En samtale er en form for kommunikasjon der to eller flere personer utveksler informasjon, ideer eller meninger mellom seg. Det er en gjensidig utveksling der deltakerne tar tur til å lytte og snakke. Samtaler kan foregå ansikt til ansikt, via telefonsamtaler eller gjennom digitale plattformer som chat eller videokonferanser.
Formålet med en samtale kan variere. Det kan være å utveksle informasjon, løse problemer, dele erfaringer, uttrykke følelser eller bare ha en uformell samtale for å opprettholde sosial kontakt. Samtaler kan være strukturerte, som i formelle møter eller intervjuer, eller mer uformelle og spontane.
En vellykket samtale innebærer vanligvis evnen til å lytte aktivt, uttrykke seg klart og tydelig, vise respekt for andres meninger og være åpen for nye perspektiver. Gjennom samtaler kan mennesker oppnå bedre forståelse, bygge relasjoner og løse problemer i fellesskap.
En formålsrettet samtale er en samtale ment å ivareta et eller flere spesifikke formål.
Et møte er typisk eksempel på en formålsrettet samtale.
Noen eksempler på formålet med en formålsrettet samtale kan være å:
https://awais.io/what-is-structured-conversation/
https://www.linkedin.com/pulse/structured-conversations-solve-tricky-problems-alicia/
Strukturert samtale kan fungere som et bindeledd mellom småprat og dypere samtale ved å bidra til å avdekke temaer og områder som deltagerne er interesserte i og motivert til å dykke dypere ned i.
Eksempler på format for en strukturert samtale:
Eksempler på inspirasjon til en strukturert samtale:
Mekling er en strukturert, interaktiv prosess der en upartisk tredjepart nøytralt bistår tvisteparter med å løse konflikter gjennom bruk av spesialiserte kommunikasjons- og forhandlingsteknikker. Alle deltakere i mekling oppfordres til å delta aktivt i prosessen.
Kjennetegn på en krangel:
Hvordan vi starter en samtale er avhengig situasjonen og konteksten. En innledning kan fungere bra i én situasjon og overfor ett menneske, men kan være dårlig i en annen situasjon og/eller med en annen person.
For å starte på en god måte, er det best å ha tenkt gjennom hensikten med samtalen, motivasjonen din for å ha samtalen og rammen samtalen står i.
I dagligdagse samtaler med venner eller kolleger kan du gjerne begynne med et åpent og ufarlig spørsmål.
Mange er ukomfortable med å snakke om følelser eller dype temaer, fordi det er noe de har lite øving i eller knytter ubehag til. Da kan det være lurt å varme opp med litt småprat.
Dersom jeg ikke er interessert i temaet, tenk: "Hva minner dette temaet meg om".
Noen er villig til å snakke om hva som helst hvor som helst, mens andre ønsker ikke å åpne seg med mindre man er på tomannshånd.
Hva folk er villige til/åpne for/orker å snakke om kan henge sammen med energinivå, modus og følelse av mestring.
Derfor er spørsmålet "Vil du snakke om det?" relevant.