Identifisere styrker, svakheter, blindsoner og vekstpotensialet til en leder. Redusere mengden en leder ikke vet at de ikke vet om deres egen evne til å utøve moderne lederskap og være en velfungerende leder.
Legge grunnlaget for lederutvikling basert på subjektiv og objektiv lederoppfatning. Identifisere hvor lederen ønsker, trenger og er åpen for å motta hjelp.
Invertert: Unngå å prøve å få en leder til å bruke tid på noe de ikke anser som en prioritet, eller hjelpe dem med noe de ennå ikke er klare til å ta imot hjelp med.
Hjelp lederen å reflektere over og kalibrere sin egen lederbevissthet og selvtillit. Kartlegge om de objektive dataene samsvarer med selvtilliten til eget lederskap.
Denne sjekklisten er laget for å bli administrert av ledere, mentorer, coacher, HR-personell, ledere av ledere og andre lederstøtte-funksjoner.
Ta kontakt med Wecomplish hvis du ønsker hjelp fra en ledercoach til å veiledes gjennom prosessen.
Denne sjekklisten er også tilgjengelig på engelsk.
Flere ressurser som denne?
Sjekk ut disse utviklingsprogrammene: Lederfungering
Bruk kanvaset for fokusklarhet eller et tilsvarende verktøy for å kartlegge hva lederen bevisst fokuserer på i dag.
Bruk fokusintensjonskanvaset eller et tilsvarende kartlegg for å kartlegge hvordan de fordeler tiden sin.
Hvilke KPI-er eller perspektiver legger lederen til grunn når hen evaluerer prestasjonen til team-medlemmer, team og organisasjonen under ett?
Bruk undersøkelsen Hvor godt passer ledercoaching for meg? for å avdekke lederens behov, motivasjoner og holdninger knyttet til coaching.
Antagelig har lederen en intuisjon rundt på hvilket zoomnivå de ønsker å forbedre/fokusere/utvikle.
Snakk om hvordan man ønsker å fordele coachingfokuset mellom
Bruk eventuelt helsesjekken for en coach for å bli samsnakket om hva som kjennetegner en velfungerende coach.
Bruk undersøkelsen Hvor godt rigget er jeg for å praktisere godt lederskap og/eller helsesjekken Pålitelig praktisering for å kartlegge hva lederen opplever som de største hindrene for å praktisere bedre ledelse.
Kartlegg hvordan informasjonsdietten deres ser ut:
Formålet med å lære om lederens delegeringsystem er å kartlegge infrastrukturen lederen disponerer for å gjøre kursendringer på individ, team, ledelse og organisasjonsnivå.
La personen ta selvledelsesundersøkelsen.
La personen ta undersøkelsen Hvor metodisk er jeg i min tilnærming til ledelse?.
Angi kjennskap til ferdighetssettet lederbevissthet.
Besvar undersøkelsen Hvor godt mestrer jeg grunnleggende ledelsesadferd? for å måle selvevaluering av lederatferd.
Fullfør en vurdering av soft skills.
Diskuter dataene som er samlet inn så langt og diskuter i hvilken grad de gir et representativt bildet av lederens lederselvtillit, og om det eventuelt er øvrige aspekter som påvirker selvtilliten.
Angi kjennskap til lederrollene de identifiserer seg med.
Be personene som rapporterer til lederen om å svare på undersøkelsen Hvor effektiv er lederen min?.
Gå gjennom teampilarene for å identifisere hvilke pilarer de identifiserer som (eventuelt delvis) deres ansvar.
Basert på deres lederroller og pillaransvar, identifiser de relevante perspektivene og foreta helsesjekker av disse perspektivene.
Gjennomgå de innsamlede dataene og diskuter